Varför ska jag träna?

Många har nog frågat sig varför man ska börja träna och utan motivation kan det vara riktigt svårt att sätta igång. Därför ska vi nu en gång för alla reda ut ursäkter som får dig att sitta kvar hemma i TV-soffan istället för att ha roligt på gymmet.

 

Något som gör Hälsan i Fjällbacka väldigt bra är möjligheterna till träning när man vill. Trots att det ligger i ett litet samhälle med inte allt för mycket invånare kan du träna när det passar dig. Hittar du inte motivationen till att träna ensam kan du göra kompisen eller grannen en stor tjänst om du även får med honom eller henne till gymmet för ett träningspass. Vad sägs om att reda ut ursäkterna.

 

Jag orkar inte

De flesta har någon gång planerat in ett träningspass men sedan upptäckt hur skönt det var att slänga sig i soffan och slappa vilket leder till att träningspasset inte blir av. Tänk istället om du kört din halvtimme på löpbandet och några av styrkemaskinerna hur mycket skönare det skulle bli att sätta sig i soffan, då går det till och med att äta en bit choklad med gott samvete. Problemet med att man inte orkar är att man är för lat att ta sig till gymmet, väl där lovar vi att träningen inte kommer att vara några problem. När du också har möjligheten att träna hela dagen kan ett tips vara att hitta tiden på dygnet då träningen passar som bäst för just dig. Så se till att ta dig till gymmet så orkar du mer än du tror!

 

Det är tråkigt

Finner man träningen tråkig är det något som inte stämmer. Kanske man tröttnat på att träna ensam eller är kanske musiken i hörlurarna bara för tjatig. Varför inte prova något annat, testa på att komma ner till gymmet under kvällarna då det oftast är mer folk som tränar, Kanske hittar du en ny träningskompis. Delta i något av våra gruppträningspass för att testa något nytt och bli peppad och motiverad av våra instruktörer som även ser till så du tränar säkert. Se till att prova något du inte tidigare gjort, kanske det passar dig jättebra och du får mer lust än någonsin.

 

Jag har inte tid

Ont om tid är nog något vi alla upplevt, men inte varje dag. Det gäller att hitta rätt tid som passar just dig, sen handlar det självklart också om prioritering. Vad går före träningen och vad kommer efter? Veckan består av 168 timmar där vi sover bort ungefär 60 och jobbar vid heltid 40, troligtvis går det att få in 3 timmar av de 68 kvarstående till träning. Varför inte ta cykeln till gymmet, då är redan uppvärmningen gjort samt att du sparar på bensinpengarna. Ett träningspass behöver inte vara långt, kom ihåg att "Den bästa träningen är den som blir av".

 

Vill inte träna ensam

Om du har tröttnat på att snöra på dig löparskorna och ge dig ut ensam är bara det ett skäl till att börja hos oss på Hälsan i Fjällbacka. Här behöver du aldrig vara ensam, se till att komma under våra bemannade tider. Här är det ofta andra folk på gymmet och det går lätt att ta med en kompis då ni kan  ha helt olika förutsättningar och kan träna mot två helt olika mål. Sen rekommenderar vi våra gruppträningspass där det alltid är andra deltagare med. Här tränar vi tillsammans och varför inte komma i god tid för att kunna stå och småtjattra lite innan genomköraren börjar.

 

Har ingen motivation

Tryter din motivation kan det vara bra att sätta upp ett mål att sträva efter. Om du vet vart du vill nå är det en bra morot för din träning. Visst är det lätt att hoppa över den sista repetitionen när du tränar på egen hand, se till att ta dig upp på övervåningen under kvällarna och delta i våra gruppträningsklasser. Där vill du inte missa den sista när instruktören motiverar pushar på och vet att du kan. 

 

Jag vet inte hur jag ska träna

Du kanske redan har ett mål men vet inte hur du ska träna. Då är det perfekt läge att ta hjälp av vår personliga tränare som hjälper dig med träningsupplägg och är med under dina bokade träningspass. Annars får du under gruppträningspassen hjälp av instruktörerna för att utföra rörelserna så korrekt som möjligt och få ut det mesta av varje pass.

Snabba träningstips!

  • Ta dig till gymmet, du orkar
  • Gör en ny träningsspellista
  • Prioritera, för träningsdagbok
  • Ta reda på träningens goda effekter
  • Sätt upp ett mål
  • Ta med en träningskompis
  • Hitta vad som motiverar dig
  • Fråga om hjälp ifall du behöver
  • Gör alltid en extra